Suiker: hoe slecht is dat nu?

Verslavend of niet? 

Iedereen weet dat suiker ongezond is, maar hoe het nu precies zit, is vaak onduidelijk.

Wat is suiker?

Suiker is een koolhydraat en dit wordt omgezet in bloedsuiker (glucose). Dit is een brandstof voor je cellen; deze energie is nodig om je lichaam te laten functioneren. Inname van extra suikers is niet nodig; er zit in de dagelijkse voeding voldoende.

Je hebt langzame suikers/koolhydraten (natuurlijke): in groente, fruit, volkorenpasta, volkorenbrood etc. Deze suikers verteren langzaam, waardoor er geen grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel ontstaan. Je hebt er ook langer een vol gevoel van. Ook heb je snelle suikers/koolhydraten: in kant-en-klaar (snoep, chips), maar ook in brood, vruchtensap, yoghurt, ketchup, groenten in blik/pot. Deze worden direct in je bloed opgenomen. Je lichaam kan er weinig mee en vaak worden ze opgeslagen als vet in je lichaam.

Waarom is suiker ongezond? 

  • suiker verstoort de insulineproductie: je bloedsuikerspiegel piekt bij het eten van suiker. Je lichaam maakt dan het hormoon insuline aan. Je kan insulineresistentie ontwikkelen, waardoor de hele hormoonbalans in de war kan raken. Dit kan leiden tot diabetes type II (suikerziekte)
  • suiker verstoort de hormoonbalans: het hormoon insuline wordt ook wel het vetopslaghormoon genoemd. Voor de lever is insuline-aanmaak een sein om het overschot op te slaan als vet!
  • Gevolg van suiker is een energie-dip: eerst krijg je extra energie, maar al snel zit je in een dip. Snelle suikers zorgen voor enorme pieken en dus daarna dalen in je bloedsuikerspiegel!!
  • Meer kans op diabetes II en hart- en vaatziekten: dit ontstaat door een jarenlang overmatig gebruik van suiker. Naast de toename van insuline verhoogt ook het cholesterol en glucoseniveau.
  • Suiker is slecht voor je tanden!: suiker voedt de slechte bacterien in je mond; je tanden worden aangetast.
  • Eerder verzuring van je lichaam: suiker verhoogt de zuurgraad van je lichaam en verstoort de pH balans. Je wordt sneller ziek, hebt eerder kans op reuma, artrose, en je bent eerder gevoelig voor infecties. Je algehele weerstand vermindert.
  • invloed op onze emoties: door te veel suikers worden endorfines te veel geprikkeld met als gevolg: nerveus, labiel, onrustig en als het te lang duurt kan dit leiden tot concentratieproblemen en zelfs tot depressiviteit. Let hier ook op bij kinderen (niet te veel Fristi, energy-drankjes, etc.).
  • Eerder ouder met te veel aan suikers: suikers hopen zich op onder de huid en hierdoor wordt het collageen aangetast. De huid wordt minder elastisch oftewel: eerder last van rimpels!! Alleen daarom al, zou je suiker laten staan.
  • Suiker is verslavend: je brein wordt afhankelijk van het stofje dopamine. Dit komt vrij bij het eten van suiker. Dopamine zorgt voor een fijn en gelukkig gevoel. Als het wegzakt, krijg je een dip en wil je meer. Het is te vergelijken met de verslavende werking van sigaretten en alcohol! Het duurt ca. 2-4 weken voordat je lichaam is gewend aan minder suiker. En hoe je het beste kan stoppen met het innemen van suikers? Dat hangt er vanaf hoe je in elkaar zit. Voor de één is het “alles-of-niets” en de ander wil geleidelijk afbouwen. Het maakt niet uit, als je maar inziet, dat het eten van te veel suikers veel problemen tot gevolg kan hebben en dat het dus verstandiger is om drastisch te minderen!

Hoe kom je van die suikers af? 

Het duurt ca. 2-4 weken voordat je lichaam is gewend aan minder suiker. En hoe je het beste kan stoppen met het innemen van suikers? Dat hangt er vanaf hoe je in elkaar zit. Voor de één is het “alles-of-niets” en de ander wil geleidelijk afbouwen. Het maakt niet uit, als je maar inziet, dat het eten van te veel suikers veel problemen tot gevolg kan hebben en dat het dus verstandiger is om drastisch te minderen!